top of page

Onderzoek

2022 - 2027

Met funding van de Jacob K. Javits Gifted and Talented Students Education Program (U.S. Department of Education) onderzoekt dr. Ophélie Desmet samen met haar team in the VSA hoe we de talent ontwikkeling van kansarme kinderen en kinderen met leer-, emotionele, fysieke, sensorische en / of gedragsmatige uitdaging of stoornis beter kunnen ondersteunen.

 

Daartoe onderzoeken ze specifiek het effect van dynamisch testen, het identificeren van sociaal-emotionele kenmerken, en het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en dit vanuit een positieve psychologie kader. 

2019 - 2024

Met funding van de Jacob K. Javits Gifted and Talented Students Education Program (U.S. Department of Education) onderzoekt dr. Ophélie Desmet samen met haar team in the VSA haar schoolwijde aanpak voor talentontwikkeling:

Het Achievement Motivation Enhancement Model (AME+)

 

Het AME+ combineert verrijking met sociaal-emotionele ondersteuning op school om zo hoogbegaafde en getalenteerde kinderen en jongeren beter te begeleiden in hun talentontwikkeling.

Dr. Ophélie Desmet and her team in the USA are researching her school-wide approach to talent development:

The Achievement Motivation Enhancement Model (AME+)

The AME+ combines cognitive enrichment with affective supports to promote holistic talent development for students in middle and high school. Are you interested in an evidence-based affective curriculum intervention that addresses achievement motivation?

 

Download dr. Desmet's AME+ Achievement Motivation Curriculum here
 

2018 - 2020

Met funding van de American Psychology Foundation (APF) doen dr. Nielsen Pereira en dr. Ophélie Desmet (Purdue University) onderzoek naar jongeren die onderpresteren en hoe onderpresteren zich ontwikkelt en wat ertoe bijdraagt

Publicaties

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

The Evolution of Intelligence: Analysis of the Journal of Intelligence and Intelligence

Lees via onderstaande link het artikel van Parra-Martinez FA, Desmet Ophélie, Wai J. The Evolution of Intelligence: Analysis of the Journal of Intelligence and Intelligence. Journal of Intelligence. 2023

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

The Achievement Motivation Enhancement Curriculum: Evaluating an Affective Intervention For Gifted Students

Lees via onderstaande link het artikel van Ophelie Desmet & Nielsen Pereira (2021) in SAGE Journals.

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Students’ Experiences in Summer Enrichment Engineering Courses: An Input–Process–Outcome Model of Collaborative Creativity

Lees via onderstaande link het artikel van Marcia Gentry, Ophélie Allyssa Desmet, Nielsen Pereira & Mehdi Ghahremani (2021) in SAGE Journals.

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

The Legacy: Coming to Terms With the Origins and
Development of the Gifted-Child Movement

Download via onderstaande link het artikel van Robert J. Sternberg, Ophélie Allyssa Desmet, Donna Y. Ford, Marcia
Gentry, Tarek C. Grantham & Sareh Karami (2021) in Roeper Review.

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Validity and Utility of the Test of Creative Thinking Drawing Production for Dutch Adolescents

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van 

O. Desmet, M. van Weerdenburg, M. Poelman, L. Hoogeveen,

Y. Yang (2021)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

The Achievement Motivation Enhancement Model: Evaluating an effective intervention to resolve underachievement

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van dr. Desmet, O. A.(2020)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Middle School Students’ Beliefs About Intelligence and Giftedness

Neem gerust contact op via mail om een gratis kopie te krijgen van de volledige publicatie

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Lessons from the Conservatory Model as a Basis for Undergraduate Education and the Development of Intelligence

Lees via onderstaande link het artikel van Ophelie Desmet Robert J. Sternberg & Linda Jarvin (2022)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Gifted boys’ perceptions of their academic underachievement

Lees via onderstaande link het artikel van Ophelie Desmet & Nielsen Pereira (2021) in SAGE Journals.

sternberg_edited.jpg
Robert J. Sternberg

Transformational vs. Transactional Deployment of Intelligence

Lees via onderstaande link het artikel van Robert J. Sternberg in de Journal of Intelligence (2021).

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Beyond Transformational Giftedness

Lees via onderstaande link het artikel van o.a. dr. Ophélie Desmet in Education Sciences als deel van het Special Issue Gifted Education, Creativity and Leadership Development (2021)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Validity Evidence for the Revised Classroom Practices Survey:

An Instrument to Measure Teachers’ Differentiation Practices

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van

N. Pereira, J. Tay, O. Desmet,

Y. Maeda, M. Gentry (2021)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Neighbors helping neighbors:

A university and K-12 school partnership

Lees via onderstaande link de publicatie van Cress, A., Desmet, O. A., & Younker, B. (2020) in Gifted Child Today

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

The Evolution of Intelligence: Bibliometric Analysis of Journal of Intelligence and Intelligence.

In deze paper onderzochten we trends
in intelligentie onderzoek van de
voorbije 10 jaar.  

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Teaching for Positive and Transformational Creativity through Service Learning

Lees via onderstaande link het artikel van Ophelie Desmet & Anne Marie Roberts (2022)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

AME+Cyber: Evaluating the online delivery of a holistic cyber-related talent development program

Lees via onderstaande link het artikel van Ophelie Desmet, Danielle Crimmins, Kathryn C. Seigfried-Spellar, Marcia Gentry (2021) in SAGE Journals.

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Gifted Education’s Legacy of High Stakes Ability Testing: Using Measures for Identification That Perpetuate Inequity

Lees via onderstaande link het artikel van Marcia Gentry, Ophélie Allyssa Desmet, Sareh Karami, Hyeseong Lee, Corinne Green, Alissa Cress, Aakash Chowkase &Anne Gray (2021) in Roeper Review.

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Hoe kan je onderpresteren aanpakken op school?

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van 

Ophélie Desmet en Linda Packlé in OnderWijsTijd (2021)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Parent Perceptions of Enrichment Program Course Offerings:

What about Non-STEM Courses?

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van Lee, H. & dr. Desmet, O. A. (2020)

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

Telling a Tale:

How Underachievement

Develops in Gifted Girls

Neem gerust contact op via mail om een gratis kopie te krijgen van de volledige publicatie

20200923_164542.jpg
dr. Ophélie Desmet

The Effect of the 2008 Recession

on Gifted Education Funding

Across the State of Texas

Lees via onderstaande link Ophélie haar onderzoek naar het effect van de economische recessie op het onderwijsbudget

tania2.jpg
Tania Gevaert

Talent begeleiden bij hoogbegaafde meisjes

Lees gratis de scriptie waarmee Tania afstudeerde als ECHA Gifted Education Specialist

18179 SSG cover volledig 02.jpg
dr. Ophélie Desmet & Tania Gevaert

Slim Onderpresteren Aanpakken:

De Basisschool Editie

Opgemaakt in een begeleiders- en werkboek biedt dit pakket handvatten voor de begeleider (leerkracht en/of ouder) én de onderpresteerder zelf. 

Slim Onderpresteren Aanpakken.png
Tania Gevaert & dr. Ophélie Desmet

Slim Onderpresteren Aanpakken

Opgemaakt in 2 delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider (leerkracht en/of ouder) én de onderpresteerder zelf. 

Onderzoek of publicatie delen

Ons belangrijkste doel met het Steunpunt Onderpresteren is om een hulpbron en aanspreekpunt te zijn voor kinderen en jongeren die onderpresteren en hun ouders en leerkrachten. Daarom delen wij graag nieuwe wetenschappelijke inzichten en publicaties rond onderpresteren en talentontwikkeling.

 

Neem gerust contact op met ons om vermeld te worden op onze website!

bottom of page