Onderzoek
2022 - 2027
Met funding van de Jacob K. Javits Gifted and Talented Students Education Program (U.S. Department of Education) onderzoekt dr. Ophélie Desmet samen met haar team in the VSA hoe we de talent ontwikkeling van kansarme kinderen en kinderen met leer-, emotionele, fysieke, sensorische en / of gedragsmatige uitdaging of stoornis beter kunnen ondersteunen.
Daartoe onderzoeken ze specifiek het effect van dynamisch testen, het identificeren van sociaal-emotionele kenmerken, en het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en dit vanuit een positieve psychologie kader.
2019 - 2024
Met funding van de Jacob K. Javits Gifted and Talented Students Education Program (U.S. Department of Education) onderzoekt dr. Ophélie Desmet samen met haar team in the VSA haar schoolwijde aanpak voor talentontwikkeling:
Het Achievement Motivation Enhancement Model (AME+)
Het AME+ combineert verrijking met sociaal-emotionele ondersteuning op school om zo hoogbegaafde en getalenteerde kinderen en jongeren beter te begeleiden in hun talentontwikkeling.
Dr. Ophélie Desmet and her team in the USA are researching her school-wide approach to talent development:
The Achievement Motivation Enhancement Model (AME+)
The AME+ combines cognitive enrichment with affective supports to promote holistic talent development for students in middle and high school. Are you interested in an evidence-based affective curriculum intervention that addresses achievement motivation?
Download dr. Desmet's AME+ Achievement Motivation Curriculum here
2018 - 2020
Met funding van de American Psychology Foundation (APF) doen dr. Nielsen Pereira en dr. Ophélie Desmet (Purdue University) onderzoek naar jongeren die onderpresteren en hoe onderpresteren zich ontwikkelt en wat ertoe bijdraagt
Publicaties

Gifted Education’s Legacy of High Stakes Ability Testing: Using Measures for Identification That Perpetuate Inequity
Lees via onderstaande link het artikel van Marcia Gentry, Ophélie Allyssa Desmet, Sareh Karami, Hyeseong Lee, Corinne Green, Alissa Cress, Aakash Chowkase &Anne Gray (2021) in Roeper Review.
Onderzoek of publicatie delen
Ons belangrijkste doel met het Steunpunt Onderpresteren is om een hulpbron en aanspreekpunt te zijn voor kinderen en jongeren die onderpresteren en hun ouders en leerkrachten. Daarom delen wij graag nieuwe wetenschappelijke inzichten en publicaties rond onderpresteren en talentontwikkeling.
Neem gerust contact op met ons om vermeld te worden op onze website!