Onderzoek

2019 - 2024

Met funding van de Jacob K. Javits Gifted and Talented Students Education Program (U.S. Department of Education) onderzoekt dr. Ophélie Desmet samen met haar team in the VSA haar schoolwijde aanpak voor talentontwikkeling:

Het Achievement Motivation Enhancement Model (AME+)

 

Het AME+ combineert verrijking met sociaal-emotionele ondersteuning op school om zo hoogbegaafde en getalenteerde kinderen en jongeren beter te begeleiden in hun talentontwikkeling.

Dr. Ophélie Desmet and her team in the USA are researching her school-wide approach to talent development:

The Achievement Motivation Enhancement Model (AME+)

The AME+ combines cognitive enrichment with affective supports to promote holistic talent development for students in middle and high school. Are you interested in an evidence-based affective curriculum intervention that addresses achievement motivation?

 

Download dr. Desmet's AME+ Achievement Motivation Curriculum here
 

2018 - 2020

Met funding van de American Psychology Foundation (APF) doen dr. Nielsen Pereira en dr. Ophélie Desmet (Purdue University) onderzoek naar jongeren die onderpresteren en hoe onderpresteren zich ontwikkelt en wat ertoe bijdraagt.

Publicaties

Validity Evidence for the Revised Classroom Practices Survey:

An Instrument to Measure Teachers’ Differentiation Practices

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van

N. Pereira, J. Tay, O. Desmet,

Y. Maeda, M. Gentry (2021)

Neighbors helping neighbors:

A university and K-12 school partnership

Lees via onderstaande link de publicatie van Cress, A., Desmet, O. A., & Younker, B. (2020) in Gifted Child Today

The Effect of the 2008 Recession

on Gifted Education Funding

Across the State of Texas

Lees via onderstaande link Ophélie haar onderzoek naar het effect van de economische recessie op het onderwijsbudget

Parent Perceptions of Enrichment Program Course Offerings:

What about Non-STEM Courses?

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van Lee, H. & dr. Desmet, O. A. (2020)

Telling a Tale:

How Underachievement

Develops in Gifted Girls

Neem gerust contact op via mail om een gratis kopie te krijgen van de volledige publicatie

The Achievement Motivation Enhancement Model: Evaluating an effective intervention to resolve underachievement

Lees via onderstaande link de volledige publicatie van dr. Desmet, O. A.(2020)

Middle School Students’ Beliefs About Intelligence and Giftedness

Neem gerust contact op via mail om een gratis kopie te krijgen van de volledige publicatie

Talent begeleiden bij hoogbegaafde meisjes

Lees gratis de scriptie waarmee Tania afstudeerde als ECHA Gifted Education Specialist

Slim Onderpresteren Aanpakken:

De Basisschool Editie

Opgemaakt in een begeleiders- en werkboek biedt dit pakket handvatten voor de begeleider (leerkracht en/of ouder) én de onderpresteerder zelf. 

Slim Onderpresteren Aanpakken

Opgemaakt in 2 delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider (leerkracht en/of ouder) én de onderpresteerder zelf. 

Onderzoek of publicatie delen

Ons belangrijkste doel met het Steunpunt Onderpresteren is om een hulpbron en aanspreekpunt te zijn voor kinderen en jongeren die onderpresteren en hun ouders en leerkrachten. Daarom delen wij graag nieuwe wetenschappelijke inzichten en publicaties rond onderpresteren en talentontwikkeling.

 

Neem gerust contact op met ons om vermeld te worden op onze website!

© 2021 Steunpunt Onderpresteren vzw.

Created by Steunpunt Onderpresteren

Steun het Steunpunt

Dankzij uw bijdrage, klein of groot, kunnen wij ons aanbod uitbreiden en betaalbaar houden voor iedereen.

Ontdek hier hoe jij het Steunpunt kan steunen